Søvnapnéskinner/snorkeskinner

• Er du eller dine omgivelser plaget med at du snorker?
  • Har du mild eller moderat søvnapné?
  • Har du problemer med å sove med Cpap?

I samarbeid med flere produsenter av snorke/apneskinner kan vi tilby en enkel skinne som plasseres i munnen når du sover. Resultatene er svært gode for de som snorker, og for de med mild eller moderat søvnapné. Søvnapné: Tilstand der man slutter å puste i 10 sekunder eller mer minst 5 ganger pr. time

De som ikke allerede er undersøkt av lege tilbys å låne et enkelt diagnoseapparat med hjem. Ved hjelp av dette kan vi vurdere om det foreligger noen grad av søvnapné. Ved behov vil vi henvise videre til søvnklinikk for videre utredning.

Søvnapné er pustestopp mens du sover.

Søvnapné er en sykdom hvor en sovende person opplever pustestopp som varer over 10 sekunder. Forekomsten av korte pustepauser under søvn er nokså vanlig. Det er varigheten på pustestoppet og antallet i løpet natten, som definerer om det snakk om sykdom. Søvnapné bør behandles om man har mer enn 10 pustestopp per time med en varighet på mer enn 10 sekunder. De vanligste symptomene er snorking, unormal trøtthet om dagen, observerte pustestopp om natten, stadige oppvåkninger, hyppige toalettbesøk, hodepine, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, redusert seksuell lyst/evne og vektproblemer.

Søvnapné er sterkt forbundet med diabetes, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og hjerneslag. Studier viser også at personer med søvnapné har syv ganger forhøyet risiko for å være involvert i en bilulykke. 20-40 % har søvnapné eller andre pusteforstyrrelser og pustestans under søvn. 80 % av dem går uvitende om sin sykdom og får dermed ingen diagnose og behandling.

God informasjon på internett finnes her : www.sovnapne.no og www.pustestans.no